Kränkningar

Jag har alltid varit väldigt intresserad av barn och barnsutveckling. Jag har jobbat rätt mycket med barn genom åren, men då jag inte har någon pedagogisk akademisk utbildning och heller själv inte är mamma, kan min röst naturligtvis inte väga så tungt i synnerhet inte då jag är av en annan åsikt än den jag talar med.

Jag tror att folk krånglar till det när det gäller barn. Faktum är att eftersom människors hjärna inte är fullt färdig förrens vid 20-25 års åldern vore det nästintill absurt att låta barn yngre än 5 år besstämma något själv överhuvudtaget. Man kan t ex inte säga till ett sånt litet barn gå och klä på dig, eller vad vill du ha att äta? de kan inte ta sådana beslut själva. Det kan t.o.m. vara ångestladdat.

Istället kan man säga saker som Vill du ha den blå tröjan eller den röda tröjan idag?

På samma dagis som min brorsdotter går jobbar en kompis till mig. Hon berättade att de har som policy att inga vikarier får byta blöjor på barnen. För de kan kränka barnet Jag frågade vad hon menade för det ter sig mycket märkligt i mina öron. Kränker!? (herregud jag har förstört hur många barns liv!??) Nervös blir man ju. Jamenar jag har bytt blöja på många barn i mina dagar, allt från det att jag själv var 3 år och assisterade min mamma när hon bytte på min lillebror via 8 årsåldern då jag själv bytte blöjor på min kusin tills idag vid 38.

Många barn har jag inte känt direkt, ingen har väl gallskrikigt. Fast visst har man säkert då och då haft det lite svårt att få barnen att ställa upp. Barn blir kinkiga då de inte får som de vill. Kanske är det så att de ibland är lite rädda över vad som komma skall och därför trilskas lite, pratar man med dem och visar att det inte är något farligt brukar de lugna ner sig.

Jag sa att jag har svårt att riktigt förstå hur man kan kränka ett så litet barn geno att byta blöjor på det. Måste barnet inte vara medveten om sig själv som en egen individ och i sådana fall borde det inte alls ha med bara rumpor att göra eftersom den egna könsidentiteten inte riktigt är utvecklad vid 1-2 år ålder. Men det var inget snack om saken de hade gjort sitt val. Fortfarande förstår jag inte för det handlade alltså om att barnet måste vara tryggt med den person som ska byta blöjor på den. Jag kan gå så långt att jag är med på att barnet måste känna sig trygg i den miljö den vistas i den större delen av dess vakna tid. Men då innebär det ju att ALL ny personal måste vistas länge bland barnen för att utveckla den där tryggheten.

För mig har det alltid kommit naturligt. Jag har ju massor av kompisar vars barn liksom inte vill följa med sina föräldrar då de ska åka hem utan helt enkelt stanna hos oss. ”Hejdå!!” säger de till sina föräldrar. Barn gillar oss, jag kan nog rätt säkert säga att de känner sig trygga med oss.

Trygghet kommer såklart från hemmet, men riktig trygghet sätter sig fast i barnet och sitter de där inom dem. Eller bör kanske jag skulle skriva.

Nåja, jag har oerhört svårt att förstå hur man kränker ett barn om man byter blöjor på det. Jag är rädd att vi kommer förstöra en generation till med sånt här dravvel.

4 thoughts on “Kränkningar

  1. Personligen känns det mer som en kränkning mot barnet att INTE byta blöja vid behov utan vänta till någon som har tid/möjlighet att göra det…

    Och du är helt rätt inne på det här att man inte kan ge total valfrihet och bestämmanderätt samt långa order till barn (även om jag kan säga att från två år så går det att få dem att sätta på sig själv om man är beredd att ha tålamod). Men just det här att ge dem valfrihet så de får vara med att bestämma genom att komma med olika alternativ. Men man bör begränsa till två eller tre annars kan det vara jobbigt för dem (och även för vuxna ibland när jag tänker efter).

    Jag vet inte riktigt hur man gör barn trygga med andra människor. Om det är något man ger från hemmet med uppfostran eller så är det bara att inse att vi gjort rätt. Å andra sidan så har båda mina barn tidigt varit orädda och gått fram till andra okända människor. Det kan kännas både bra och dåligt.

    Men bara grejen att man ser blöjbyte som kränkning känns faktiskt rätt skrämmande.

    • Jag håller med dig att det måste vara mer kränkande att lämna blöjan på. Dessutom kom jag dit en eftermiddag för att hämta min brorsdotter och fann en ung tjej stående helt ensam bland en 6-7 ungar, hon stod mer eller mindre fastnitad vid gungorna. När jag gick in i huset för att hämta min brorsdotters saker, var ytterligare en hög med ungar inne i huset och sprang runt, ensam på toaletten satt en liiten kille, med dörren på vid gavel. Han satt där han satt. Han var så liten att han omöjligt kunde ta sig ner från stolen själv jag pratade lite med honom och frågade om han behövde ha hjälp, han var förvisso glad men ändå. Jag fick lov att gå ut och hämta henne. Hon var vikarie och hade inte koll direkt, inte ens på vilket barn jag skulle hämta. Jag frågade henne om hon var helt ensam med alla barnen, och det var hon. Då kunde jag inte hålla tyst ”men vad fa-an” sa jag. Nåväl, det lär hon ha sagt till min kompis men hon sa ”hon känner barnen och det är inget konstigt. Inte för att jag har förståt den kopplingen en vikarie får inte byta blöjor på 1-2 åringrna, men en vikarie får vara ensam med 7-9st 2-5 åringar Makes no sence.

      Jag tror att barn blir trygga för att de har bra och vettiga vuxna runt sig, man får inte ge beröm till de föräldrar som lyckas för då blir de som misslyckas kränkta. De flesta gör väl så gott de kan utifrån de förutsättningar de har, men ändå, vad gör vi med dem som inte är tillräckliga? Och framförallt, jag har den djupaste respekt för de föräldrar som fixar biffen.

      • Ja, man blir skrämd ibland hur folk tänker. Tycker synd om vikarien som hamnar i den situationen. Det är ju inte hennes fel. Och som vikarie vågar man säkert inte bråka så mycket – tänk om man inte får chansen nästa gång? Samtidigt, om något händer så är det den personen som får ta skit.

        Inte sådana stolpskott till politiker som bestämmer som kan om en kommun som ligger i topp med antal barn per pedagog säga att det är inget problem eftersom ”det är så kompetenta förskolepersonal” i kommunen.

        Själv har jag bytt till föräldrakooperativ just nu. Gått från en förskola med 4 avdelning, totalt 84 barn, på hans avdelning 27 barn och tre pedagoger. Till en med totalt 22 barn, 5 pedagoger och två avdelningar då. Då får vi föräldrar rycka in som förskolelärare ibland med. Men det får det vara värt. Vilken skillnad…..

  2. Jag underströk det också för vikarien ska jag väl säga något med ”du kan ju inte vara på fler ställen samtidigt” även när min kompis nämnde det så sa jag ”ingen skugga faller på henne, hon gjorde sitt bästa, men koll hade hon inte!”

    Jag gissar att hon inte hade så mycket att säga till om.

    Det jag menar är att det finns attityder att pedagogik är så viktigt och det är det väl förvisso till viss del, men jag tror att det är vissa som är ämnade för uppgiften, andra inte. Som icke pedagog kan jag ju bara säga att jag sett en del skitbeteende från utbildade pedagoger också. Det finns massor av idéer om hur man ska ha det på dagis för att det ska vara bra för barnen, jag är ibland benägen att säga att skit i alla töntiga principer och policyn, små grupper med varma goa vuxna som kan sätta gränser och prata med samma hjärta som de kan kramas och läsa sagor med så blir det bra. Men det är kanske det du berör lite i meningen med ”kompetent förskolepersonal”..

    Det finns t o m föräldrar som tycker det MÅSTE vara 50/50 fördelning på pojkar och flickor i gruppen hennes son ska vara i, annars blir sonen så våldsam.

    Min brorsdotter snackar inte gärna om vad som händer på dagis, det verkar inte skada henne på något vis, jag bara tycker de lägger ned resurser och energi på konstiga saker.

Kommentera

