ettetttvå

För några veckor sedan när jag kom körandes på motorvägen på väg hem från jobbet, åkte jag förbi en parkeringsficka. Där stod en bil slarvigt parkerad. Vid ratten satt en äldre man, vindrutorna var nedvevade och hans arm hängdes ut genom fönstret. Det såg så skumt ut. Men jag kom åkandes i 120 km/timmen och hade inte en chans att stanna för att kolla om han levde eller hade tuppat av, eller ent av halvdöd. Jag blev lite stressad, jag hade ju ingen aning som sagt, men jag kände ändå att tänk om han sitter där och dör as we speak. Så jag ringde först 11414
Insåg innan första signalen gått fram att med allt ”om du vill komma till…tryck…”skulle han hinna dö flera gånger. Så jag slog 112. Jag förklarade precis som det var, att jag vet inte om jag gör fel nu när jag ringer larmnumret, men innan jag hade kunnat svänga av för att vända bilen och åka tillbaka och sen vända igen hade det gått lika illa. Killen på larmcentralen var jättegullig och trevlig och sa att jag gjort helt rätt. Jag underströk att mannen kan ju ha sovit, men jag tyckte det såg otäckt ut. Han kopplade upp mig mot två andra kvinnor och vi pratade lite, jag försökte så gott det gick att beskriva för dem vart gubben fanns.

De ringde tillbaka några minuter senare för att återigen fråga vart bilen med farbrorn fanns. Jag förklarade igen. Sen hörde jag inget mer. Jag vet inte om de hittade honom eller om han sovit och hunnit därifrån innan ambulansen kommit.

Men jag utgår ifrån att om han dött hade jag hört det så det är en tröst.

Nu är det såhär. Jag har åkt ambulans 2 ggr i mitt liv. Ringt ambulans några gånger. Ringt till polisen om ett stort vildsvin som irrade omkring mitt i stan och tätbebygt område, de får en del skit i media, men jag har alltid blivit väldigt välbehandlad.

Det är bara vården som många gånger saknar kompetens så som vänligt bemötande och empati. Jag tror det har att göra med att väldigt många skoltrötta valde vårdlinjen för att ”de måste ju gå gymnasiet iallafall” Så hamnade de där och blev kvar. Som läraryrket. Betygen får styra istället vad personen lämpar sig till.

2 thoughts on “ettetttvå

Kommentera

