1:a advent á la Karl-Bertil Jonsson

För några år sedan fickjag en idé om att jag skulle göra ett utrop på Facebook om att vi skulle samla ihop pengar och köpa en moped (från UNICEFs hemsida.) Inget gehör sånär som från min vän i Holland.

Folk snackar, de gör de. Ganska mycket t.o.m. och grejen är ju att om man tror att man måste skänka 300 spänn i månaden för att kunna göra en skilnad för någon, då är det klart att alla inte kan. Men om alla drar sitt strå till stacken så kan man faktiskt förändra någons liv, och det borde väl vara gott nog.

Jag ogillar löst snack. Många är det som mer än gärna skäller om andra och det är alltid någon annans fel, annans ansvar – men mina rättigheter. Som i veckan då några killar sågs stå och sparka på en hund som stod bunden utanför en affär. ”Spöa skiten ur de jävlarna” är ingen ovanlig reaktion. Ingen håller med mig eller försöker ens förstå att det där med den typen av öga för öga tänk inte fungerar. Jag är bara mer eller mindre dum i huvudet för att jag inte ställer mig i mobb-hopen och skriker jag med.

Så när de skriver att de skulle ingripa och att de tycker andra människor (de som finns där bakom alla dessa sensationsartiklar) är vidriga som inte gjorde något, så vet jag att de snackar skit.

I år har jag inte tänkt köpa några julklappar från Unicef, eller det kanske jag gör också men det får vi se längre fram. Däremot har jag engagerat mig i en stockholmstjejs initiativ att samla in hygienartiklar och varma kläder för utsatta/hemlösa i Stockholm. Gissa om intresset är stort bland mina vänner på FB. Hehe nej, inte särskilt. Fast några ska jag säga har ändå sagt att de ska kolla igenom sina gömmor. Själv tänker jag köpa lite hygienartiklar och kanske har ÖB lite varma vantar o dyl också.

Men samtidigt finns det ju de som inte bara snackar. Det anmärkningsvärda är att 1)Man får alltid väldigt mycket saker av dem som faktiskt ger 2) De har inget som helst samband med den ekonomiska situation man ev. befinner sig i. Skänk än shampo-flaska för i helvete tänkte jag skriva på mitt facebook men jag strunta i det.

Jag gör sällan saker halvdant så nu är jag engagerad i detta till hundra procent. Jag hade bilen halvfull igår och helfull idag och så ska jag hämta mer grejer ikväll eller nästa vecka + att några av kompisarna ändå anstränger sig och 5 st till kommer jag att få grejer av. Sen får helgen ägnas åt

*Bullbak
*Sortering av alla prylar för att underlätta för tjejen nästa helg
*Shopping av div. hygienprodukter (som verkigen är en bristvara för utsatta och hemlösa)
*Julmarknad
*Adventspyntande
*Färdigställande av blöjtårtan till min kusin och hans sambo

Egentligen skulle vi till skjutbanan och prova pistolskytte men det får bli en annan helg.

Kommentera

