Häxan Surtant

Dagens tema är ju förstås vädret. Det är som en epidemi bland tjejerna på fejjan att vara sådär klämkäckt positiv att jag mår illa. Det handlar inte om att jag inte gillar att folk mår bra, det handlar om att ingen jävla människa är sådär fruktansvärt skitlycklig hela tiden. regnar det så är det mysigt, blåser det så är det mysigt, blir vi insnöade så är det JÄÄÄÄTTEMYSIGT, och så klappar de varandra om ryggen och kramar varandra och hej och hå vad fiiina de är de där människorna som ääääälskar SNÖ.

Jag hatar inte snö. jag är förvisso en sommarmänniska men jag har en fin fin egenskap som alla de där brudarna saknar helt; e-m-p-a-t-i. JAg tänker på alla som måste arbeta ute i den här yran, på avåkningar och olyckor och gamla som måste isolera sig och svälta för att de inte vågar riskera lårbenshalsen på väg till en affär.

Jag tycker inte alls om extremväder, inget alls. för de drabbar männsikor. Folk kan inte komma till sina jobb. Något som kan drabba tredje person utan att vara överdramatisk så visst drabbar detta väder folk i negativ bemärkelse.

Det är ju lätt att vara positiv om man bara behöver pulsa i snön på väg till affären, eller vara ute i trädgården och göra snöänglar med barnen. Jäättemysigt. Att köra 80 på 120 väg och ändå vara lite rädd är inte kul. Att inte komma till sitt jobb – skit!

Vad hände med att vara äkta sur ibland kan jag undra? Är det ens kramsnö förresten? 😉

5 thoughts on “Häxan Surtant

  1. Nu gillar inte jag heller snö. Men å andra sidan så känns det väl ändå lite bättre att ”gilla läget” när det handlar om vädret. Man kan försöka få det mysigt med det man har – hur fejkat dessa utrop än känns för mig. Inte får någon annan som lider av snön det bättre av att man är surig och gnällig? Nej, jag har svårt att förstå det här uppjagande av människors klämkäcka vardagshyllningar på Facebook. Kanske jag inte tror på det alla gånger och, ärligt talat, skiter i det många gånger, så kan jag tycka att det är roligt att se vad folk skriver och vad man väljer att hissa i sin vardag.

  2. Du är så himla arg i alla inlägg.. arg på att folk inte skänker nånting när du drar ihop nåt på FB. Arg när folk gillar snö. Arg på barnen. Kanske sidan du väljer att skriva om men för en utomstående känns det mest som du inte mår bra som blir så arg på alla i sin omgivning konstant…

    • Haha ja visst är jag arg – jämt….eller så kan man se det så som du skriver att bloggen är ett sätt för mig att ventilera. Jag är arg. Jag blir arg när folk är ego. Det konstiga är inte att jag blir arg över det, utan att det ifrågasätts. Om du inte bara hakat upp dig på min ilska utan läst att jag även sa det sista med glimten i ögat så hade du kanske förstått mig bättre. Men det är egentligen inte därför jag är här. För att okända människor förstår att även om jag ventilerar ilskan så gör jag det ändå med någon form av glimt i ögat som sagt.

      Jag har inte dragit ihop något på FB, däremot har jag engagerat mig och eftersom jag ogillar falskhet dvs människor som utmålar sig som solidariska, men tycker andra ska ta ansvar, är själva hotet mot vår välfärd. Man KAN inte bara se till sig själv. Gör man det gör man fel. Det är min högst personliga åsikt.

      Jag har lite svårt att förstå varför ingen förstår min poäng. Om alla männsikor delade med sig av det bra och det dåliga i sina liv, det behöver inte vara menat att det är hela världen. Jag skiter väl i hur andra människor ser ut, men nog är det roligt att klaga lite över hur pundiga killarna med nerhasade jeans ser ut. Kanske är det så att jag har anammat andra sätt än just det typiskt svenska där man liksom ska vara så neutral i allt. alt. tycka att det alltid kunnat vara värre. Mitt sätt är att skriva om det WTF!!!? är ett uttryck SÅ arg är jag inte. Man skäller högre än det är menat. Men tillbaka till det jag var ute efter; det finns undersökningar som visar på att folk på FB mår i genomsnitt ganska dåligt. Jag tycker inte man behöver heta Freud för att inse att det har att göra med att folk inbillar sig att alla andra har det så bra hela tiden.

      Som sagt jag är inte arg jämt. Men jag är arg ibland och då bloggar jag och vet ni, det är inget fel i att bli arg. Hellre det än glättig och falsk och självisk. Men jag begär inte att ni ska förstå det.

  3. Fast bara för man inte är arg är man väl inte glättig o falsk? när jag ar arg tar jag alltid upp det med den jag är arg på, sen är jag oftast glad men det betyder ju inte falsk.

    Men det är nog som du säger, du ventilerar här och självklart kan aldrig en blogg ge en utomstående någon inblick i hur en person är. Man väljer ju själv vad man vill dela med av.

    Menade faktiskt inget illa med min kommentar, var mer en undran om det var DU eller som du säger, ett ställe att ventilera på.

    • Nej man är såklart inte glättig och falsk för att man inte är arg. Som sagt det gäller att vilja förstå ibland. Så här är det alla normalt funtade människor känner sig iblandglada, ibland arga, ibland ledsna osv osv. Sättet vi hanterar det på må vara olika, men känslorna i grunden är detsamma. Vissa människor väljer att bejaka sina känslor, eftersom det är högst naturligtv för människan. Många väljer att förtrycka dem (känslorna alltså) det senare fungerar – en tid, sen blir det mindre bra.

      Naturligtvis blir vissa saker bättre om man pratar om dem, och jag vet inte vart jag var otydlig men jo jag pratar. Jag är i själva verket ganska ”assertive” Nu är det självklart så att det inte alltid hjälper. Förstås menade du inget illa. Nej det är precis som jag då, jag blir av förklarliga skäl arg på barn som inte är några barn, jag blir arg på att andra människor målar upp en bild av sig själva som perfekta och aldrig arga, bittra eller sura. Det är fan i mig sjukt. Dessutom en form av mobbing egentligen då det finns så många som mår så fruktansvärt dåligt. Det är många jag känner som mår piss a det. Självklart blir jag arg, det borde fler människor vara arga, frustrerade och upprörda över hur människor behandlar varandra. Det är upprörande att folk överhuvudtaget inte förstår det. Så jo jag är ofta arg, inte bitter, inte olycklig, inte sur och tjurig. Men ARG. Det sjuka är inte jag, det sjuka är att fler inte regaerar.

Kommentera

