Barnuppfostran – en svår uppgift

”Att vara förälder är det svåraste jobb som finns” brukar det heta. Själv har jag aldrig riktigt tyckt att det var särskilt finurligt sagt. Jag tycker det passar bättre med ” att uppfostra barn är världens svåraste livsuppgift”

Jag har mina idéer, de flesta av dagens föräldrar går efter någon mall som de egentligen aldrig ifrågasatt, ännu mindre analyserat.

choose your battles har jag sagt flera gånger till både vänner och min älskling. Har man problem med att de aldrig gör som man säger, bör man kanske välja bort att tjafsa om att de sover för länge på lördagsmorgonen, för att ta ett exempel.

I minstas skola har de problem med att de inte duschar efter gympan. Anledningen är dels att de har typ 5 min på sig att ta sig till nästa lektion men också att en liten klick i klassen har bestämt att det är töntigt. Lösningen är tycker lärare och föräldrar att tvinga dem att duscha, sen får läraren som får sena elever lösa det. Problem solved!

Eller…?

Duschen i gymnastiken var jäkligt sunkig på min tid. Man fick vårtor och den stank. Men jag tror det var det minsta problemet. Duschen är ett perfekt ställe för mobbarna, inte så kul för den med dålig självkänsla, den som inte är så cool och populär.

Det värsta man kan göra är att tvinga dem in i duschen.

Man måste börja från ett annat håll.

Att vara tonåring är skitsvårt. Att få dem på rätt väg är kanske ännu svårare. Till slut måste man kanske ändå väga in saker i viktigt och mindre viktigt.

Tonåringar har ett språk vuxna alltid kommer att tycka är obegripligt, fult och konstigt. Är det hela världen med någon svordom kommer då och då?

De flesta jag känner blir väldigt arga om barnen svär. De får inte säga bajskorv då de är 4 och inte jävlar då de är 14 år. Men ingenting säger de då de inte kan böja orden ordentligt då de är 18.

Jag menar förstås inte att man ska bli arg på det barn som inte kan böja orden rätt, men en svordom är kanske inte så farligt om man fortfarande tror att det heter skärde när man är 15.

Att tvinga barnen att duscha kan jag också ifrågasätta. Tonåringar luktar ändå svett.

Att få barnen att inte svära och att duscha efter gympan är viktigt, men kanske mindre viktigt än att lära dem attityder, hur de behandlar andra, självförtroendet, och att lära dem vad det faktiskt heter.

Idag läggs det mycket energi på att sätta på barnen tjocka overaller även då familjen ska till IKEA, att de inte ska svära, att de ska duscha efter gympan och aldrig skolka.

Jag vill fokusera på att lära dem hur en del har det i världen, tacksamhet, korrekta böjningar och framförallt attityderna mot varandra.

Ett barn dör inte av att frysa i 5 minuter, de dör heller inte av att inte duscha varje dag och de överlever troligen t.o.m. Att ha tråkigt.

Vi måste börja se att om vi fostrar våra barn till egocentriska lätt uttråkade lata individer spelar det inte så stor roll om de aldrig svär men ändå inte kan tala korrekt. Det spelar ingen roll att de alltid luktar Timotej, de är fortfarande otrevliga och själviska och då kan vi definitivt säga hejdå till allt vad solidaritet innebär.

2 thoughts on “Barnuppfostran – en svår uppgift

  1. Precis. The big picture. Vem vill eller orkar hålla på att tjafsa om småsaker? Lägg hellre ansträngning på att förklara varför. Inte duscha? Ok, men du kommer rutten armhåla resten av dan och det är inte särskilt läckert. Vill inte klä av dig i duschen? Ok, jag förstår – men du kan ju ta en liten tvättlapp och torka av det värsta med. Problem solved och du duschar hemma varje dag, eller hur? Lär de tänka i problemlösningsbanor istället för att bara se väggar överallt. De flesta problem har minst en lösning, ofta 4-5. 🙂

  2. Ping: Tankar om barn – mina och allmänt « Trollan's Tankar om stort och smått

Kommentera

