Livet är underbart

I sommar ska de ut och segla sambons ex och hennes nya. Han är ju såå rik och hans ungdomsvänner tillhör ju de lite finare. En av hans vänner köpte vi huset av och på banken ringde han sin banktjej och bad henne föra över ”lite grand från lönekontot” Lite grand var 100 000 pix, de betalade oss för att vi skulle flytta in tidigare – och då hade vi ändå fått ned priset rejält. Killarna i ungdomsgänget har stålar och deras flickvänner/fruar vill vara fiiina.

Det får de gärna vara, fiiina alltså, egentligen är det nog inte det som är problemet.

De ska segla och eftersom vi brukar dela upp sommarvistelsen för barnen så kan man tycka att de ska anpassa sig lite men det ligger inte för dem nu när hon verkar ha någon form av midlife crises. Den 15 åriga dottern får nämligen inte vara med i båten på öppet vatten, det är alltså inte en 3-åring vi pratar om. Vi brukar åka till Gotland så vi föreslog att de skulle ha henne med sig ett tag och sedan släppa av henne hos oss på Gotland, men si de gick inte. Förvisso går det här hand i hand med hennes övriga curlande och daltande. Hon tjatar om gympapåsar och ringer och kollar så att hon gått upp ordentligt på morgonen (trots att hon klarar det själv och härom kvällen då hon fått styra sin tid själv och ta ansvar för det höll på att försova sig så borde hon ha fått göra det konsekvenstänket vet ni), men hon är förbannat dålig på att stötta barnen då de går igenom något jobbigt.

Så det blir vårat ansvar hela sommaren att ha Minsta. Det handlar ju inte om att jag inte vill ha henne med, men det är klart att vi blir begränsade. Utlandssemester kan jag ju glömma, det har vi inte råd med alla tre. Även om hon borde klara sig själv i en vecka så tror jag inte hon gör det så det är bara att glömma. Det ligger heller inte för mig att skita i henne och hur hon känner inför smestertrippar med pappa och bonusmamma, några dagar får hon nog stå ut, men som 15-åring kan jag inte säga att jag själv var så pigg på semstrar med mor och far. Fast jag klarade mig själv och lagade ordentliga middagar till mig själv i den åldern.

I praktiken innebär ju detta att mamman gör precis det hon och hennes kille känner för och vi måste anpassa oss efter det.

Jag fick utbrott och jag sa till min sambo att om inte han sätter ner foten mot den människan så kommer jag att göra det och då är det inte lika roligt kanske. För jag kommer att tala om för henne att hon har ändå ett visst ansvar över sina barn. Inte rent juridiskt kanske, så när som på Minsta, men hon har ett moraliskt ansvar över att stötta sina barn. Inte bara säga till dem att städa sina rum, människan hade inte ens koll på att sonen mådde dåligt (det som jag fattade efter två veckors bekantskap)

Hennes behov av att leka av sig är egendomlig eftersom hon började härja redan som 13 åring, och har hon inte lekt av sig än så har det skeppet gått. Hon kan såklart inte anpassa sin semester efter de myndiga barnen, men hon borde kanske ändå ta hänsyn till sin 15-åriga dotter som dessutom har det jobbigt med sina tjejkompisar.

Ibland önskar jag att jag hade ett större ego och kunde skita i andras känslor och behov. Varje dag är en kamp då man ska sköta ett företag (balansen mellan ren business och att vårda sina anställda) och hitta rätt plats i en annan familj (utan att bli överkörd av exet)

Det är sjukvården, facket, vår branschorganisation, banker, ekonomiprogram, mammor, försäkringsbolag och tillslut känns det som om man ska kollapsa. Jag har alltid gillat att vara vuxen. Jag tycker det är skönt att ha många bollar i luften och har egentligen alltid haft lätt för det. Det är inte riktigt allt det där i sig som är jobbigt, det är snarare alla dessa sakers förmåga att skylla ifrån sig och smita från ansvar. Att allting är ett krig, att saker som tillsynes ska vara enkla att lösa är så svåra för att ingen besitter egenskapen ödmjukhet. Istället för att säga ”vi får försöka komma fram till något tillsammans” så är de som tjuriga 3-åringar.

Men vi är relativt friska nu och våren är här och idag är det vackert väder. Herregud – Livet är underbart!

Kommentera

