Tänk om jag hade vetat..

Tänk om man vetat allt det där man vet idag. Vetat det då…Hur folk egentligen mådde. Att de där som var populära var det för att de kunde…festa. Inget annat. Tänk om man kunnat ana att man säkert hade funnit en vän i någon av de där man inte tänkte på. Tänk om jag vetat vad som sedan skulle ske…

Jag trodde alltid Gud så lite vi visste. De som stänger dig ute kanske egntligen behöver dig. Du bjuder in och de tackar nej. Om och om igen..Är inte upptagen med sitt häftiga liv – de är så ensamma som en människa kan bli.

Ibland kan det ordna till sig. Ibland försvinner de in i evigheten innan du ens fattat vad som hände.

Det borde vara så enkelt…

Det är 20 år sedan vi hängde och nästan lika länge sedan jag såg henne sist, Katta. 10 år sedan Eve valde den eviga sömnen före ett liv i det mörkaste av mörker.
13 år sedan vi var varandras ljus. Men medans jag levde livet, var det annorlunda med Eve. Det var så annorlunda med vännerna med tyranniska fäder.

Om jag bara kunde gå tillbaka i tiden och ta er under armen och viska vi klarar det här. Det finns ett ljus bakom varje hörn. Men det är ju inte alltid så.

Det mest tragiska jag vet och det som alltid gör mig illa ända in på djupet, är tanken på att dö ensam. Gardells bok del 2 i Torka aldrig tårar.. börjar med en liten flicka på 5 årr som ligger ensam och övergiven i en säng döende i AIDS – och ingen tar på henne. Ingen rör vid henne eller håller hennes hand när hon dör…Jag har ännu inte fixat att läsa den boken, det är alldeles för smärtsamt.

Eve och Katta dog ensamma. Ingen mamma som levde och pappor som…ja det gör detsamma. Inga vänner för dem hade de skjutit bort. Ensamma en i en park den andra i någon annans hem. I en säng som aldrig var hennes.

Ingen ska behöva vara ensam. Ingen.

Jag är så ledsen att jag inte var där. Jag kunde såklart inte rädda dem, det är viktigt att förstå det att då djävlarna i själen tagit över är det för sent.

Kommentera

