Äkta människor

I huset brevid mina föräldrar bor en kvinna, konstnärinnan brukar jag kalla henne, hennes son honom kallar jag skrotsamlaren, som är nästan lika gammal som jag bor också där fast i lägenheten brevid. De är en smula udda. Man måste komma ihåg att när jag säger att någon är udda är det inte alls som att säga något negativt. de här mnniskorna är så gulliga så jag blir lite kär. Det finns en dotter också som också är annorlunda, men det är svårt att veta vad hon har för ”fel”.

Konstnärinnan är manodepressiv och skrotsamlaren har aspergers. Ingen av dem jobbar.

Hon har en sådan fantastisk inställning till sig själv. Hon talar om sina dockor (hon gör dem själv) som pratar med henne och jag fnissar lite och hon säger att hon äslar mig för annars blir folk så provocerade och det tror på att hon menar allt hon säger. Folk är så rädda för sånt som inte är ecakt som dem. Den där radhusbeiga maffian som jag själv inte klarar av. Jag tror det är de som skulle stå och skrika ”Heil Hitler” om vi hade levt för för ca 70 år sedan, men det där tar vi en annan gång.

De är ganska ensamma och har det inte så fett. De kommer in till oss på jobbet och pratar ibland. De har så mycket att berätta och inte direkt några vänner. Så jag köpte en bukett tulpaner en gång och gick upp till henne och sa att jag ville vara hennes vän. Till saken hör att hon dagarna innan sagt att ingen vill vara hennes vän för hon är så excentrisk och konstig. Hennes dotter som var där började gråta.

Hon älskar trädgårdsarbete konstnärinnan så hon får så rabatter och mer eller mindre göra vad hon vill i deras trädgård. Hon är så glad och exalterad.

Idag kom skrotkillen ner och berättade om då han hade gått runt och hittat gamla cyklar som blivit stulna och dumpade. Dem plockade han med sig hem, fixade till, byte däck osv, använde den en stund och så gick han med dem till polisen. Förstå minen på dem som får tillbaka din stulna cyckel – med nya däck och upputsad.
När han berättar så är det så roligt att man gråter.

Det är så befriande med äkta människor

Kommentera

