Jag vill verkligen att han flyttar ut nu..

I fredagskväll eller om det var i lördags ringde sonen. Nu var de på sommarens andra festival, för vilka pengar är för mig en gåta då han inte har någon som helst inkomst och heller inte kan betala hyra. Vi var hemma i huset en sväng precis i början på semestern och då träffade vi på sonen som sa till oss att vi måste köpa toapapper för det är slut.

..eller så gör du det själv, sa sambon.

Men åter till helgen, sonen ringde ”Farsan kan du hämta oss i Gävle, tjejen är sjuk”

Till Gävle tar det väl 3-4 timmar enkel resa från oss. Varenda gång de är borta någonstans så blir flickvännen sjuk. Då menar jag bokstavligt talat; de ringer alltid hem för något. Inte Hej jag ville bara säga att allt är bra. Enbart då det är besvärligt.

Jag säger att det är ju inte så konstigt om man blandar antidepressiva med alkohol, vilket torde vara förklaringen, eller så är hon psykiskt sjuk på ett mycket mer allvarligt sätt än de vill påskina. Hon är väl rar, men WTF!? När ska ungarna förstå!?

Men de får fortsätta. De lär sig inte ens av sina misstag. Och alltid kommer någon och räddar dem…

Jag tror att jag hade flyttat ur huset om min sambo hade åkt. Jag vet inte om han räddades från det genom att han druckit ett par öl eller om han sagt nej ändå. Jag är inte helt säker. Jag vill tro att han sagt nej ändå.

Jag minns inte att man inte fick lov att rädda sig själv. Det fick jag göra redan då jag var 15. Jag har inte haft några vuxna som förstått mig och sagt att nu ska vi fixa det här, då jag längtat så efter döden att jag fått panik..eller jag längtade aldrig efter döden men jag orkade inte leva. Jag orkade inte, jag var slut.

Headspinn..

Jag har allt att tacka rocken, poesin, punken, proggen och Jonas Gardell. Allt! Även om jag inte riktigt var som dem så kändes orden som om de kunnat varat mina…strunt samma.

Mina föräldrar var mitt skyddsnät, men de hade ingen som helst kunskap om högaktiva hjärnor, självordstankar och ångest.

Det som format mig är min envishet och självständighet.

Vi har pratat om det så många gånger, om att åtminstone försöka själv även om det är jobbigt, krångligt och svårt.

Jag hade ALDRIG ringt hem och bett dem hämta mig i Gävle. Kanske hade jag sovit på en parkbänk tills nästa buss kommit, härdat ut i tältet tills jag kunnat ta tåget, liftat, vad som helst men aldrig ringt hem.

I en tuff värld klarar man sig inte utan streetsmart.

it´s a jungle out there and no one is going to save you but you

Jag har ringt hem då jag varit ledsen någon gång på en hyfsat mänsklig tid på dygnet, men bara för att prata, aldrig för att bli räddad.Jag har haft äventyr som jag trodde jag skulle dö av och ändå inte ringt. Jag har härdat.

Oftast går det ju. Jobbigt och obevämt men vad gör det om bara en liten stund…

Mår man så dåligt att man inte klarar att härda ut en natt i tält så får man ringa ambulansen. Det är det man har att välja på då man är 23 år gammal.

One thought on “Jag vill verkligen att han flyttar ut nu..

  1. Ungdomar mognar sent numera. De lever i en puppa där de tror att allt ska vara som det var på dagis. Det har blivit ett samhällsproblem. Ungdomar i lumpen förstår inte att de saker de förväntas hantera är farliga på riktigt. De har ju alltid skyddats från det farliga. De som blir föräldrar tidigt kan inte begripa varför de inte kan fortsätta sitt uteliv. Blir sura på föräldrar och kompisar som ”inte ställer upp”.

    Ibland vill jag också skrika åt ungdomar jag möter: ”Men väx upp nångång, då!”

Kommentera

