Om att förstå sig själv och andra..

Jag är en solklar HSP-människa. Inte för att jag är så mycket för diagnoser som sådana, det blir lätt klubben för inbördes beundran av det med. Men diagnoser kan vara viktigt dels för individen so får en förklaring till varför de ofta känner sig som Aliens och kanske viktigast av allt, det kan öka försåelsen för en som något udda. Andra människor kan då förstå och därmed ta hänsyn.

Vad vackert det låter, vilken illusion va, folk kan då ta hänsyn..pytsan..

Det krävs ju ändå en lång utläggning om och hur det kan tänkas vara att vara vad man nu är.

Nu kan man såklart inte jämföra ADD med HSP men ändå, det är bra att ha en förklaring till varför man ständigt blir missförstådd.

Jag vet inte hur många gånger jag sagt ”Jag känner det du känner och jag mår dåligt av att kliva in i ett rum där det nyligen bråkats” Inte så många som tror på mig. Du får för dig så mycket så, har mina föräldrar sagt så länge jag kan minnas.

Medans jag ständigt föröker att förstå andra är min familj mer tvärtom. Jag är så väldigt olik min familj att de skämtar om att jag blev lämnad på trappen. Självklart har utgångspunkten varit att jag är ett Miffo, de har rätt – jag har fel.

Så när var och varannan kotte vänder sig till mig för att understryka att ”Zmilla Du måste ju hjälpa flickan” När Minstas mage fortfarande krånglar efter ett halvår och hennes mor skiter i det ”så där har jag det med” Det går kanske. Så gjorde mina föräldrar med mig. ”Det är mensen, det går över då du får barn!” Fast jag hde så ont att jag låg i fosterställning i sängen och grät.

Men jag har inte så mycket att komma med när det gäller. Det är inget konstigt egentligen och det får man ju också veta ”du kan inte kliva in och bestämma” Ehhh….?

Jag kan bestämma ungefär hur mycket jag vill i mitt hem. Däremot kan jag inte bestämma över barnen. Jag kan ge dem råd och önskemål, inget mer så hur i hela fridens namn ska jag då göra, då ingen är direkt intresserad av att prova något eller ens gå tillbaka till läkaren och säga hur det är.

Självklart kan det vara som det är. Minsta skippar skolan 2 ggr i veckan för att hon har för ont i magen.

Så i sommar sa jag bestämt till henne att det går inte för sig att skippa skolan så ofta. Jag led av svår PMS och migrän i skolan. På den tiden pratade man inte så mycket om arbetsmiljö för ungdomar och ventilationen var urgammal och i efterhand skadlig, i synnerhet för någon som hade mycket jobbigt med hormoner och migrän. Jag var borta en del, jag klarade ju inte av annat än att ligga i ett mörkt luktfritt rum och kräkas, jag önskar ingen det

Nu har Minsta det inte så jobbigt, det vet jag. Men det är tillräckligt jobbigt för att hon skall stanna hemma från skolan. Jag misstänker att Netflix lockade en del och magen gjorde kanske ondare på det viset och hon stannade hemma pga det.

Som sagt jag sa att i höst är det inte okej att vara hemma så ofta om vi inte tagit itu med din mage. Så jag köpte Aloe Vera juice, skeptisk var jag men jag tänkte att det kan ju iallafall inte skada. Till att börja med krånglade minsta, den är ju inte vad man kallar god. men jag gav mig inte och under semestern nu har det fungerat. Jag viftade med dunken varje morgon och kväll och så sa jag att det inte var för att jag ville straffa henne. Då flinar hon och så tar hon sin lilla shot.

Men nu är hon hos mamma. Mamma var inte borta 4 veckor, de var borta hela sommaren. Nu är hon tillbaka och då får mamma liksom köpa juicen hon ska dricka när hon är hemma hos henne. Tycker iallafall jag.

Så nu får vi se då..

Minsta tyckte det kändes bättre redan efter en kort tid.

Jag anstränger mig mer än hennes föräldrar, det är klart. Ska det vara så?

Kommentera

