Dränerad av familjen

Min pappa har en personlighet som skulle kunna få mig att ta livet av mig. I det vackraste av stunder kan han på 2 minuter få det att kännas som Armageddon.

Ibland vill jag sticka kniven i honom bara för att han ska få annat att tänka på än sitt eget ego. Det handlar alltid bara om honom. Allt. Det är alltid mest synd om honom och det finns ingen som jobbar så hårt som han, och dessutom aldrig gör fel.

Ibland känner jag hur det blir svårare och svårare att älska honom.

Jag blir ledsen då jag tänker på det.

Han tycker fortfarande att han ska bestämma över mig. Nästan 40 år och han tror att det fungerar. Han kallade mig Kärringen mot strömmen redan som 15 åring. Han har alltså enorma inlärningssvårigheter om han ännu inte fattat hur jag är funtad.

Jag har varit på väg in i väggen många gånger pga honom.

Runt omkring oss är det förstås en helt annan bild folk har av honom. Precis som hans föräldrar och far-föräldrar, är det de fina supersnälla människorna som alltid ställer upp. Så egendomligt att mankan ge så mycket till andra men vara vidrig mot sin familj.

Jag försöker att inte ärva det där. Det förbannade arvet. Jag har förvisso långt mycket mer insikt än någon av dem jag nämnt har. Jag inser att det alltid finns saker att jobba på, de verkar inte ens förstå orden när jag talar till dem.
Att bara älska sig själv eller ett av barnen är visst vanligt förkommande i vår släkt. Min mormor var ju likadan, inte kan man väl älska fler samtidigt heller…

Jag tycker det är svårt med mina bonusbarn, som ju knappast är barn längre. Be mamma den här gången. Men stackars mamma har inga pengar, det går inte.

Inte lilla mamma heller. Perfekta mamma som aldrig pratat med sina barn en enda gång om sina vilda ungdomsår. Nej mamma är perfekt.
Jag säger det finns ingen människa i hela världshistorien som varit perfekt, således är din mor inte det heller och det är ingen kritik, det går helt enkelt inte att bli perfekt.

Problemet för oss är att vi blir dränerade överallt. Vart i helvete ska vi hitta påfyllningen!?

Kommentera

