Sönderstressad

Jag är fullt medveten om att jag just nu är inne i en period då jag bara gråter. Jag gråter mer än jag någonsin gjort. Jag har det problemet att jag är känslig inför andras situation. Jag har alltid fått ta skit för det. Mycket sällan någon som förstår det där nämligen. Värre blir reaktionerna då jag säger att jag känner av dåliga energier i rum.

Numera har de visst kommit så långt att det finns en benämning på det: HSP. Skönt att veta även om de flesta fortfarande inte förstår.
Så när jag gråter är det inte nödvändigtvis min sorg. Jag kan gå och tänka på någon som mist en nära anhörig för jag kan känna deras ångest. Jag blir illamående och nästan lamslagen. Så gråter jag…

Jag är som sagt känslig men så här extremt har det nog aldrig varit. Kanske är det för att man är stressad på så många olika vis.

Min något äldre väninna säger åt mig att det är ju livets gång och inget vi kan göra något åt – folk dör.

Och jag vet att hon har rätt men känner samtidigt det där, visst men massor går att undvika om vi bara är mer observanta, har mer kunskap, inte drar ut på det där läkarbesöket eller ignorerar någon som klagar på huvudvärk för 5:e dagen i rad. Jag hör om någon som fått cancerdiagnos och dött över en sommar och jag tänker att NU är det kört så fort jag har lite ont i magen.

Under en period i våra yngre år hade jag åtminstone en kompis jag kunde dela den där känslan med, för då var det så många som dog i vår egen ålder, eller åtminstone ett par stycken varje sommar och även om man inte kände dem så att man gick på deras begravning så blev det ändå så tillslut att man sa till sig själv i början av varje nytt år ”Vem blir det i år?”

Jag kräks nästan då jag hör om en bilolycka med omkomna. I morse när jag gick hemifrån levde den där personen frisk och glad och när jag kollar posten hemma i kväll har någons liv slagits i spillror…

Ibland slås ja av den märkliga tanken ”Hur många av dem jag umgåtts med, men tappat kontakten med, lever idag?!”

Kanske är det bara att vänta ut skiten.

Kommentera

