Slut med hänsynstagandet

”Det är ju inte meningen att Peter ska betala för mina barn” (Peter är henne nye sambo) var hennes ursäkt till att sonen absolut inte kan flytta in hos dem. Förut var ursäkten ”jag har inte plats” Hon kommer undan med mycket käringen. Till sonen säger hon ”jag har inte råd”

Så får saken bero…

Nu har jag snart nått min gräns för vad jag anser vara rimligt. Min sambo sa till henne ”men det är väl i sådana fall samma sak med Zmilla, ska hon behöva betala för våra barn då?”

Men hon verkar inget förstå. Hon själv har fått hjälp av sina föräldrar hela livet. Så nu har jag sagt till sonen hur jag känner, förklarat att man måste hjälpas åt i en familj och att de är uselt jävla dåligt av henne att säga så för det är inte främst ekonomin utan det faktum att det tär på alla då flera vuxna bor tillsammans och man måste hjälpas åt som sagt.

Han verkar fatta vad jag menar, jag tydliggör också att han inte är en börda, det bara är en naturlig följd av situationen.

Nu tänker jag inte hålla käringen om ryggen längre, nu är det slut med hänsynen. Jag är less på att ”lilla mamma inte ska behöva.”

Snart kommer jag ta henne i örat och om vi säger så här, jag kan få den tuffaste av snubbar att gråtandes springa hem till mamma. Jag förklarade för sonen att egentligen har vi väl inte heller råd, för skulle pappa få ta hal ekonomiska lasset själv skulle de få dela på en 3:a och inte alls ha det så jävla muntert. Men det handlar inte om pengar. Deras morsa tror hon är 20 bast igen och all fokus tycks ligga på favorit barnet syster Mellan. Mellan är duktig och pluggar och jobbade i somras. Då bodde hon hos mamma hela sommaren. Men då var å andra sidan mamma inte hemma för hon var på kärlekssemester med den väldig rike nye sambon som tydligen inte ens kan bistå med husrum åt en son som har varit så överbeskyddad hela livet att han antagligen är lite rädd för den stora världen. Nej det ansvaret får någon annan ta. Hon verkar inte förstå att sonen skulle vara hemlös om det inte vore för att jag sa att självklart måste han ha någonstans att bo.

Mamman är förstås vare sig särskilt omtänksam eller smart. Hon är en liten nippertippa som alltid fått styra och det märks t.o.m. på hennes syster. En kvinna som är jättegullig men som antagligen alltid varit nertryckt av syrran. Barnens mor var både sexuellt aktiv och söp vid 14, syrran hade inga vänner alls för hon var mobbad. Så träffar de sina respektive, barnens mor en översnäll kille som aldrig säger ifrån så hon får som hon vill i ytterligare 25 år. Syrran träffar ett ego till karl som är hemifrån för det mesta pga jobbet och när han väl är hemma sitter med hörselskydd för att det är för jobbig med barnens stim ( hans barn alltså)

Nu har hon gått rakt in i väggen och jag gissar att den enda som kan hjälpa henne är hennes far som samtidigt ska ta hand om frun som är dement. Jag har aldrig hört barnen nämna att mamma varit och hjälpt morfar.

Ja, jag vill tala om för henne att hon borde skämmas. Att hon ska ge fan i att göra skillnad på sina barn och att skeppet redan har seglat för henne, Du är och förblir över 40 och det kan du inte förändra genom att bära dina barns kläder, du är bara patetisk. Dessutom är det på tiden att du återgäldar allt du fått hjälp med och gör något för dina föräldrar. Men det är bara i min fantasi. Fast en vacker dag alltså…

Men han tackade mig idag älsklingen, för att jag lärt honom säga ifrån.

One thought on “Slut med hänsynstagandet

  1. Du har ett fantastiskt stöd i din sambo, det är ju det jag sagt hela tiden. Men hans ex… vojne, vojne… sicken blåst brutta! Och vilken looser till mamma; hon kommer ju garanterat att förlora åtminstone ett troligen två barn.

Kommentera

