Är det jag som är en fåne!?

Jag tror mig vara en rätt insiktsfull människa, eller det kanske låter illa att säga så, tillräckligt erfaren för att ha lärt mig att saker inte alltid är som det kan verka då.

Ändå står jag där gång efter annan och tror att ”alla andra är så perfekta och framgångsrika”

Jag känner nästan vördnad inför folk som har många barn som tillsynes är väldigt väluppfostrade eller folk mitt i karriären eller har fina städade hem.

”Hur orkar de?” tänker jag.

Ni vet de där människorna de görs reportage om, i ”Företagaren” eller ”Mama” eller den lokala tidningens inredningsbilaga.

Jag vet ju att man känt en del av dem och verkligheten är kanske mycket sällan så som den är uppmålad i reportaget. Superentreprenören är inte alltid superkarriäristen och de i inredningsspecialen är på väg att separera och Mama-kvinnorna är kanskeinte alltid så närvarande i sina barns liv som de vill verka.

Nu låter jag möjligtvis lite avundsjuk, men det är inte missunnsamhet i det jag skriver. Däremot är det ju helt lönlöst att själv mäta sig med människor som egentligen inte existerar. Ungefär som att mäta sig med retucherade modeller i Elle.

Frågan är varför vi fortsätter gå på det? Jag låter mig luras gång på gång trots att jag är fullt medvetnom saken.

Att erkänna att man inte har full koll på allt är ett nederlag. Sånt gör man inte.

Insåg igår att det bara är jag som står på hemförsäkringen. Vet inte varför det blivit så. Stora sonen har ingen försäkring alls och det är det jag som får ta upp för så kan vi inte ha det.

Jag har tjatat om att Mellan ska ha en brandsläckare i lägenheten. Vi betalar men hon måste köpa den – men det är bara jag som tjatar på henne och alla andra bara rycker på axlarna. Jag ger upp tillslut men är ändå lite orolig. Det är så enkla investeringar som faktiskt kan rädda liv.

Jag känner mig rätt ensam i det att äkthet och förståelse tillsammans med kloka trygga beslut.

 

Jag har övat på det fejkade ”MEN heeeeeej…!!!” hela livet. Kan inte. Kan bara inte.

Kommentera

