om de som vill ha makt..

Jag inser att jag är lite ensidig emellanåt på mitt Facebook. ”Förr i tiden” kunde jag lägga ut långa statusar (dvs längre än 2 rader a la twitter) Som någon bekant som inte vågar stå upp för någonting egentligen, och som visst skulle röstas in i kommunfullmäktige i sin by för sossarna kallade det ”dina uppsatser” orkar man ju inte läsa.

 

De är inte helt ovanliga de killarna. De är sociala och roliga och känner gud alla människor och så vips vill folk ha med dem i det politiska livet. Den killen var lite som en Sd:are förr. Tyckte det var äckligt med bögar och feminism är skit och hen kräks han fortfarande på. Men sosse är han minsann.

Jag känner en annan sosse. Fackligt aktiv och arg jämt över de anställdas lönevillkor – trots att löntagaren själv var skitnöjd. Han är också den på sitt jobb som arbetar minst, som hade en mycket välbetald facklig tjänst på gångmen som han tillslut inte fick (behöver jag nämna att han fullkomligt hatar alla som tjänar lite mer pengar än genomsnittet?) Han brukade härja på stan med skinnskallarna. Numera heter det inte ”jag gör avbön på mitt tidigare liv. Det var fel” Nej det heter ”Skinnskalle är faktiskt en KULTUR, det har inget med nazism att göra!” Fast vi alla vet hur det låg till med den saken…

Den ena killen hade ingen aning om att om man skulle vara representant för socialdemokraterna ska man kanske inte länka till Avpixlat på sin FB-sida. Jag förklarade saken för honom om olämpligheten i detta.Det var ev. några felr som gjorde det och attans så förnärmad han blev. jag sa till honom att viss kunskap behöver man kanske ändå ha. Man bör nog veta vad man sysslar med om man ska syssla med politik i det offentlgie rummet.

Han är no fortfarande lite stött.

Han tycker om att tjafsa med mig. Eftersom han mycket sällan hade samma åsikter om mänskliga rättigheter, feminism, rasism och andra små samtalsämnen man kunde ha, brukar det numera heta; det är så roligt att reta dig.

Det är ett jättebra argument istället för, som ju är lite mer klädsamt, göra en pudel och bara erkänna att man inte varmer påläst.

Men så gick han och blev sosse. Olof Palme skulle vänt sig i graven om han kunnat höra dem för deras politiska kunskaper sträcker sig inte längre än till runt kvarteret.

Det är ungefär där någonstans det ligger, nivån på de aktiva politiker jag känner. Det är inte färgen jag hakar upp mig på, jag inser att jag är mer lila än blå eller grön/röd. Enskilda frågor intresserar mig, inte om grannen har råd att byta bil eller vem kusinen ligger med.

Men orkar man inte läsa en statusrad på mer än 2 rader så kanske det inte är så konstigt att kunskapen inte är bredare än så.

Kommentera

