Kärringar och annat skit

Jag arbetar i ett mansdominerat yrke, även om jag sitter på kontoret och där är det ju i regel fruntimmer som gubbarna ute på fältet skulle uttryckt det.

Den här branschen är kvar någonstans i det förgångna. De är grova i munnen, svär, skriker, muttrar och kör med mobbarprylar och härskartekniker så det bara ryker och så muttrar det ytterligare en gång något om kärringar vid ratten, att det HETER FAKTISKT NEGERBOLL och nämner man bara ordet härskarteknik så snurrar de med ögonen tio varv i huvudet (som liksom tagit paus) så fnyser de åt mig och går vidare.

När jag blir arg för att jag inte blir respekterad säger grabbarna ”OJ här går det hett till!” Aldrig ett ljud då någon karl gapar och skriker och kletar vaselin i någon lärlings mössa. Det är bara roligt.

Jag kommer att tänka på dikten om mannen och kvinna men jag kan inte för mitt liv komma på vem som skrev den. När jag har pondus är du tjock,, när jag är känslig är du gråtmild

Skitsamma, det är där vi ligger.

Jag, ganska bildad, djupare än genomsnittet, analyserande. Jag tar in allt med målet att förstå ännu mer. Men det slutar med att jag tar åt mig.

Min IQ, min styrka, min kunskap betyder ingenting. Jag kan aldrig vinna ett sådant spel. De har skit under naglarna och damm i näshåren. De är dugliga. – Jag är motsatsen.

Det är så det är.

Jag funderar mycket på alla dessa stora män och kvinnor i historien. De som lämnat avtryck som ekar många år efter deras bortgång. Hur motarbetade blev de? Hur jävla lätt kan det ha varit att ha hetat Selma Lagerlöf? Marie Curie? Emmeline Pankhurst? Sylvia Plath? Listan kan göras oändlig. Men gubbarna då? De som – deras kön till trots – inte heller var accepterade till fullo, Van Gogh och gänget? De som dog utfattiga fast deras verk idag säljs för miljoner.

Nej jag jämför mig inte med dessa människor, jag har inte deras talang och påstår inte heller det. Min poäng är att även de man idag ser på med respekt var en gång bespottade. Det är lätt att tänka att de var som vilken popstjärna som helst idag – enbart hyllade.

Trots att jag läst oändliga mängder litteratur om jämställdhet så blir jag alltid lika förvånad över att folk som ändå kan knyta skorna fortfarande inte ens förstår vad de sysslar med.

När en kvinna är arg har hon PMS. Mannen är en god ledare.

Märkligt det där.

Kommentera

