Någon form av störning måste det ju vara.

Det finns en kategori män, för det är i princip alltid män, som måste göra allt till en diskussion. Som också tycks leva av någon form av tourettes där de MÅSTE tala om för en hur det är och hur JAG är. Oftast vrider de till de så in i helvete att det inte går att fortsätta. Det är alltid svårt att återberätta saken men när man står inför det så blir man alltid lika paff. Det kan vara så här:

Jag: Vilka vackra liljor, var har du fått tag på dem? skulle hemskt gärna vilja köpa likadana!
Tourettes-snubben: Det är faktiskt inte liljor, det är CALLOR, en förgrening av blomarten liljor. De är dessutom fridlysta på alla andra håll än Jukkasjärvi och att transportera dem därifrån är att inte ta miljöförstöringen på allvar. Men det skiter ju du i du som röstar på de blå partierna. Du är HJÄRNTVÄTTAD, äckligt men du är ju *klapp på HUVUDET*
Jag: ???

Ovanstående dialog har förstås inte inträffat, men den är inte helt osannolik. Aftonbladets kommentatorsfält och facebook börjar mer och mer likna Flashback. Jag ÄR så mycket i det här gubbarnas ögon. Jag är sossepack och jag är egocentrisk Alliansare. TVI.

Det är klassiskt det här med gubbar som använder sig av härskartekniker. Det inträffar hela tiden och de tycks bli vanligare. Det är antagligen det äckliga gubberget av 40-50-talister som hade det lite för simpelt i livet. Massor av jobb och kunde dessutom komma in på vilken utbildning som helst.De hade fruar som tog hand om allt hemma och de hade dessutom ingen större press på sig att vare sig göra karriär eller försörja familjen. Rätt ofta är de överviktiga, själva skulle de säga skitviktiga.

Det är något underligt med dem. För självbilden är så skev att man får svindel. Andra generationer fick inte den. Inte förrens nu med 90-talisterna. De behöver inte åstadkomma något för att vara bäst och de får säga vad de vill hur de vill och så ska alla andra hålla käften. Allt tas förgivet. Huset städar sig självt och morsan tycker det är så roligt med hushållssysslor. De ska HON bara göra!

De spottar på folk som inte kan hantera språket, utan att se att de själva inte alltid skriver helt korrekt. De föraktar gubbslem och har ändå samma syn på kvinnor (något som oftast förnekas men som kommer fram när de inte tänker på det)

Det de har gemensamt är att de tillskriver andra egenskaper och åsikter som aldrig blivit sagt. De klappar dig på huvudet genom en lång harrang om hur DET ÄR. De vet nästan alltid bättre än dig om ALLT. De vet mer, därför ska du bliva vid din läst. De vet mer om livet vid 20 än en 80 åring och de kan mer om världen än en globetrotter trots att de aldrig lämnat mammas gata.

Ibland är en kommentar bara en kommentar. ”Den där Stefan Löfvén har hemskt fula slipsar på sig tycker jag” kan man skriva och så är man högerextrem då de har slutat. Ibland kan det bara vara så enkelt som att man är uttråkad och bara skriver det. Man kanske t.o.m. är sosse och tycker att Lövén är kul.
Jag brukar aldrig fundera över Löfvéns slipsar om jag ska vara helt ärlig.

Jag brukar försöka en gång med att svara, förtydliga vad jag faktiskt skrivit, sen orkar jag inte eftersom det inte blir en diskussion om olika idéer utan påhopp och fånerier bara. Av vuxna människor.

Jag tror fortfarande att jag ska hitta en facebook-grupp som har en trevlig nivå och inte en massa töntiga vuxna med mindrevärdighetskomplex eller storhetsvansinne eller kanske någon bipoär mix av de två. Men de finns inte. Folk MÅSTE trycka till andra även då man bara ställer en helt vanlig fråga ”Vart använder de ord som dödde?” Svar (från ca 7 st VAR heter det det heter VAR inte vart…bl a bla…” Sen följer 56 kommentarer om andra ord som betyder samma sak ”Det finns andra ord att använda!”

JaAHA!! Värst var den person som hakade upp sig på ett helt vanligt trevligt inlägg som mest bra var sött. Hen googlade personen som ställt frågan och ifrågasatte hela hennes universitetshistoria. Helt bisart!

Jag vet inte vad som driver dessa människor…

Kommentera

