Jag, Helene Sjöholm och döden

Vi pratade om min sjukdom i helgen. Den som nästan kostade mig livet. ”Två gånger trodde vi att vi skulle förlora dig…” sa min sambo och så nära gråten har han aldrig varit. Vi har aldrig bearbetat det där ordentligt.

Inte ens mina föräldrar berättar för mig hur det var för dem.

Jag hade ju vansinniga drömmar under den där tiden jag låg nedsövd. Jag undrar varför inga studier görs på detta, varför frågar ingen Hur var det att ligga i koma egentligen?

Ingenting som tydde på att det fanns något efter detta. Inget ljus i en tunnel. Men väl en cirkusarena, vi skulle springa in i cirkusarenan Helene Sjöholm och jag. Jag ville springa med henne in dit men hon sa att jag fick lov att vara kvar och bli vårdad av riktiga sjuksköterskor hon hade ju bara spelat en. Så fick jag en chokladklubba och så sprang hon iväg.

Jag kanske bara inte minns den där tunneln. Kanske är livet efter detta en cirkusarena, med vackra elefanter och färger..Men Helene Sjöholm hur kommer hon in i bilden?

Så här är det iallafall jag skulle rekomendera att vänta några dagar med att stänga av en respirator. Visst 5 månader kanske är att slösa bort behövliga organ, men några veckor kan man vänta, man vet ju aldrig egentligen vad som händer. Fast Schumacher har nog redan klivit mot ljuset och ut på cirkusarenan.

8 thoughts on “Jag, Helene Sjöholm och döden

    • Det stämmer, men det var väl syresättningen som spökade och kroppen som till en börjaninte vill tillgodogöra sig medicinerna. Men tunneln finns alltså bara vid hjärtstillestånd?

      • Jag vet inte om tunneln bara finns vid hjärtstillestånd. Men har uppfattat det som att det ofta handlar om att patienten förklarats ”död” eller ”nästan död”, som att hjärtat stått stilla en lång stund, innan man talar om detta tillstånd. Att vara medvetslös betyder inget mer än att man ”sover extra djupt” och har nog inget med näradöden-upplevelser att göra. Tror jag.

      • Det där är väl hårfina skillnader, iallafall något difusa. 25% syresättning är iallafall så lågt man kan gå för att kunna bli räddad och jag låg där då jag kom in på akuten och försvann bort några gånger. Hjärtat slog således hela tiden, det var väl snarare lungor och hjärna som tog en paus..eller nåt. Men det är kanske så att nära döden upplevelser bara inträffar vid mer ”ordentlig” död, fast namnet antyder att man bara behöver vara nära. Jag kan om inte annat trösta mig med det 🙂

  1. Min mamma hade en näradödenupplevelse efter en operation. Det tog bort hennes rädsla för döden. Själv har jag varit medvetslös en gång. Det är bara svart och frånvaro av allt.

    Så jag vet inte. Jag har många tankar. Min pappa fick en hjärntumör. Han försvann gradvis. Det skakade om min tro. Han dog bit för bit. Men de sista veckorna, när han inte talat begripligt på månader; sa han om och om igen till mamma att nu måste vi förtrösta på Gud. Han försökte finna ord till tröst för mamma. Och hon blev tröstad.

    Cirkusarenan har jag en annan bild av. Lillemor Arvidsson, en gång Kommunals ordförande och senare landshövding på Gotland – gav utbrändheten ett ansikte. Hon talade om cirkushästen som går in i arenan och gör mer än sitt bästa för att inte göra publiken besviken. Men när ljuset släcks faller cirkushästen ihop. Men tar sig samman till nästa framförande. Alla förväntar och kräver, ingen ser. Till sist blir det katastrof. Den bilden möter mig ofta i sömnen.

    Det är som du antyder, vi vet inte riktigt när livet tar slut, när är det tags att säga farväl?

    • Jag upplevde en existensiell kris kan man säga, jag har fortfarande svårt att hitta tillbaka till den tro som ändå stillade min själ. Du har gett mig något att fundera över. Jag kommer att läsa din kommentar många gånger. Tack!

  2. Jag vet ingenting om tunnlar och grejer och jag har heller ingen uppfattning om hur länge man ska vänta med att stänga av en respirator. Jag vet dock att det finns ett verkligt fall i Finland där en kvinna vaknade upp långt efter det att en respirator hade stängts av i Sverige. I Finland väntar de mycket längre med att släcka av allt. Tyvärr minns jag inte var jag har läst detta och skulle hemskt gärna vilja läsa det igen. Finns det någon här som möjligen vet? Jag minns bara att fallet var känt och att kvinnan återhämtade sig helt.

    Vill bara förtydliga att detta jag nu skrev har ingenting att göra med att jag är för eller emot religiös tro eller något annat överhuvudtaget. Jag är bara intresserad. Vet att det är så jädra lätt att bli missförstådd på bloggar. Har själv råkat ut för det.

Kommentera

