Öppet brev till föräldrar i allmänhet

Kära föräldrar! Valet av skola till era barn definierar inte er. Det säger ingenting om ert värde som som människor, ni är inte bättre och ni är inte sämre för att ni någonstans inbillat er att den ena skolan är finare. Era barn är lika underbart fria i tanken som det är menat att de ska vara oavsett skolgård. De springer, och är nyfikna och ifrågasättande och filosoferande. De gillar dig om du är på riktigt.De skrattar högt då det är roligt och gråter då det skaver. Ta inte deras känslor ifrån dem. Lär dem att känna dem utan skam.

När ni lämnar av era barn på dagis eller skola, eller hämtar dem. Spar ni i princip ingen tid alls bara för att ni stressar och tjatar på barnet. Det är som de där få minuterna vi läste om i trafikskolan, de  där man tjänar in på att åka 100 istället för 90 typ, 3 minuter eller var det var. Är det värt det?

Gräsmattorna runt skolbyggnaderna förstörs. Jag gissar på att det blir liv i luckan då på de föräldrarna som aldrig har tid med annat än tjafs, trots att de var med om att gå sönder den. Vad spar ni på att gena? Slitage på skorna?

Jag tycker ni ska ta de där 20 minuterna och fundera på vem ni är, och vad ni vill livet ska ge era barn. På riktigt…Allt går i ett kör, de ska idrottas och dansas och sjungas och spelas teater och alla barnen måste förstås skjutsas hela tiden och hämtas hela tiden och…vägra barnen sin egen tid. Det är det ni gör. Låt dem idrotta och sjunga och vad det nu må vara men lägg er inte i för mycket. Ha koll utan att kontrollera för det är ju barnet som ska glädjas åt saken.

Jag tror på sång och dans. På kampsporter och  orkestrar. Jag tror barnen får mycket på köpet i det där. Samspel, disciplin, kompromisser, självkänsla osv. Det är när ett barn måste göra allt som det blir kaos. När pappa vill det mer än sonen och mamma mer än dottern, som det blir galet.

För det är det ni gör är att förvägrar dem sin egen identitet. Tillslut blir de bara tomhet och ängslan kvar i barnet. Ge dem tid istället. Sluta upp med att städa deras rum tills de blir 20. Vad är det för dumheter!!? Jag vill ta er i örat!! NEJ ni är inte bättre föräldrar för att ni gör det. Jag är säker på att alla gör så gott de kan och vet, tyvärr brister ni ibland i kunnandet. Barn har ett inbyggt biologiskt behov av att klara sig själva. Jag vet inte hur många barn jag tvingat att hjälpa till, de surar ordentligt först och efteråt….ja jösses efteråt vilken stolthet

Jag är ingen pedagog, ingen förskolelärare, ingen lärare och ingen barnvårdare. Men jag tror jag förstår barn och ungdomar rätt bra. Jag ser då de inte mår så bra. Jag tror det är det som är min talang och jag vill bara säga det att magi finns. Det finns ett under i det där när barn som är ängsliga eller osäkra på sin egen förmåga, får hjälpa till, eller då tioöringen trillar ner då tänds det något i ögonen på dem. Ni kanske har så bråttom att visa världen hur framgångsrika ni är att ni missar det. Men så är det. Mitt i alla hashtags och instagramfoton ni envisas med i tid och otid, oftast för att bevisa eran egen beträfflighet, så händer det magiska saker. Ni missar det.

När de där stjärnorna tänds i barnen ögon förstår man meningen med livet. Just i det ögonblicket faller allt på plats och ett lugn sprider sig i varje fiber av ens kropp, testa det någon gång vet ja.

Försök att minnas att ni ska hoppa i vattenpölarna på vägen hem från dagis. Man måste hoppa i vattenpölarna. Sluta upp med att vara full framför dina barn och tonåringar, sluta upp med att lägga mer tid på er karriär än på dina barn. Lyssna på deras tankar så att de får modet att tro på sig själva och ställ krav så de får självkänsla

Barnvagnsmärket är tydligen viktigt för det ska vara dyrt och trendigt. Ibland får man lov att köpa en vagn som är praktisk och billig för att man inte har råd med något annat.. Man måste köra omkring i en rishög, dra en omodern barnvagn och bo spartanskt ibland, för att man just då inte har råd med mer än så. Är det verkligen hela världen? Det är inte synd om er och det är inte traumatiskt för barnen. Det sorgliga mitt i alltihopa är att ni missar så mycket. Men det är trots allt bättre att lägga mer krut [läs pengar] på bilen än på själva barnvagnen. Ibland behöver 17-åringen och 25-åringen mer tid än 4-åringen. Att dagens föräldrar tror att de vet så mycket mer om föräldrarskapet än sina egna föräldrar är skrattretande. Give them some cred please!

Man bör laga ”riktig” mat hemma, det är väl rätt viktigt. Men man är inte usel för att man serverar färdiga korvar eller fiskpinnar ibland. Ibland är det en fantastisk uppfinning att bara kunna värma på något snabbt så man får tid över för Fångarna på fo…nejdå, att sitta och prata!

Framförallt måste ni sluta upp med att sluta lyssna på vad de vill ha sagt. Man får vara trött. Om ni bara visste vad jag gjort fast jag inte ens är biomamma (för jag vet att ni tror det, att ni fattar något som jag inte förstår. Men det är alldeles fel, ni får tro på det om ni vill gör ni det inte är det inte mycket jag kan göra åt det) Men måste bita i det sura äpplet och lyssna. Sluta aldrig lyssna på vad de säger, försök att förstå deras samtid. Det är nog det som jag tycker är svårast, insikten om att världen ser annorlunda ut för en 14-åring 2014 ä vad den gjorde för en 14-åring 1987.

Ta nu gummistövlarna på dig när du hämtar barnen från dagis nästa gång. Sjung för full hals och hoppa på.

Kommentera

