Ska jag vara rädd nu

Jag har haft en dispyt med en byggfirma i vår stad. Jag hade på flera vis försökt att få tag på dem, via mejl och via telefon. Ingen respons alls.

Vilket ledde mig att gå in på deras facebook-sida och ge dem dåligt betyg. Sådant brukar göra att de hör av sig.

En lång historia men ack så egendomlig. Trappen på vårt hus faller sönder i bitar, eller åtminstone ytan på den. Man har lagt klinkerplattor på utan att göra ett ordentligt underarbete. Det gjordes 2010, alltså 1 år innan vi köpte huset.

Då själva garantin gått ut är det inte på något vis så att jag försöker få ut någon ersättning av dem, men rent juridiskt har de något som kallas ”ansvarsgaranti” Men den när något godtycklig. Jag talade med konsumentrådgivningen och de sa att det enda sättet är att prata med byggfirman och få papper på arbetet och sedan kräva de tidigare husägarna på en viss ersättning.

När de till slut svarade skyllde de på att det var sekretess på de papperen. Vid ett samtal i somras, då de efter mycket om och men hörde av sig påstod de att kunden ville bara ”att de skulle putsa till det så det såg snyggt ut” Jag blev irriterad på det där undanflykterna och svarade dem åter att jag började misstänka att de hade arbetat svart då de vägrade visa något som helst papper på saken (det finns inget som heter sekretess i byggbranschen på det sättet) Den här konversationen har pågått lääänge, de tar evigheter för dem att svara på enkla frågor och då jag klargjort att jag inte tänker kräva dem på pengar så finns det ingen som helst anledning för dem att motarbeta mig, såvida de inte har något att dölja.

Nu hotar de mig om ”du kommer att bli kontaktad av oss då du hotat och förtalat oss” Inte en enda gång har jag hotat någon. Jag gör inte sånt. Jag var arg förstås men hot?

Följande inlägg var mitt argaste:

Vilket skitsnack! Ett snyggt sätt att komma undan på dock, det tog dessutom bara några månader för er att svara. Det var inget synligt fel, det var ett undermåligt arbete som gjorde att hela trappen vittrar sönder (alltså både puts, fästmassa för plattorna, plattor spricker etc) Dvs ni gjorde ett arbete som inte uppfyller kraven som ni enligt byggregler ska följa. Min gissning är att ni gjorde detta svart och att kunden sket i om trappen skulle hålla eller inte. Du kan försöka med härskartekniker men jag vet hur det fungerar i byggbranschen. Jag vet också att jag inte kan kräva något från er, men tro mig jag kommer inte vara tyst om hur ni behandlat detta ärende. Det var ett dolt fel som vi omöjligt kunde veta om, ni ska som sagt egentligen följa byggregler precis som alla andra och ett seriöst företag ruckar inte på något underarbete bara för att kunden vill ha det billigt. Jag vet att ni kan skita i det här men att snacka om sekretess gör mig spyfärdig.
Inte mycket att bråka om kan man tycka om det inte vore för att den här firman tydligen har samarbete med HA. HA får ju som bekant göra som de vill i Sverige. Alla är så rädda för dem att alla är tysta.  Det ska alltså sitta en massa IQ-befriade rasister och bestämma över oss andra.
Min familj är av sorten, man ska inte vara arg det är fult att vara arg, men ska bara vara tyst det är skitjobbigt man ska inte tjafsa med folk om rasism och sexism och sånt det är bara töntigt. Så stöd därifrån är ju knappast troligt att man får.
Pappa blir förstås arg för minsta lilla. Min bror blir också arg men då handlar det ju om sånt som är viktigt för HONOM, bilar och maskiner och sånt skit, eller om någon varit otrevlig mot honom. Men det är ju så klart något annat.
Men visst man leker inte med HA. Frågan är hur man ska göra nu?  :/
4 thoughts on “Ska jag vara rädd nu

  1. Släppa det.
    För handen på hjärtat, är Saken verkligen värd detta ENSAMkrig? Ok, det är en princip och det kostar några tusenlappar att göra om trappen men nej, i vissa lägen är det bättre att skita i sånt, särskilt också med tanke på att du är en ensamkrigare utan något som helst stöd från din omgivning. Så släpp det – även om det bär emot. Du har gjort vad du kunnat.

    • Jodå jag vet att det är så. Jag hade redan släppt det innan de kom med sitt lilla hot mot mig. Det var inget krig jag förde, det handlar nog mer om att jag har så förbannat svårt att ta skit från en viss typ av människor.
      Det där är svårt att förklara utan att låta för jäkla vidrig men det finns attityder och tendenser i byggranchen som skulle få jämställdhetsministern att dö av chock – oavsett partitillhörighet. Det är en gröt av snubbar som aldrig läst en bok och tycker sig ha rätten till alla former av förtryck och så fort någon (framförallt kvinnor, framförallt dem som kanske läst några fler böcker än dem) ifrågasätter dem så är det så hemskt att de hotar oss eller förnedrar oss. På ett eller annat sätt. Man får ta en del, och det bubblar över till slut.

      Men visst har du rätt i att det inte är värt det. Jag behöver ju dessutom veta när jag ska lägga ner. Fast oftast är det så självklart för mig att man måste kunna ha en konversation om saker och så vips så befinner jag mig i det där jädrans kriget. Jag behöver jobba på det där med att lägga ner innan, strunta i saker. Inte vara så tankfull i allt..ja du det är inte lätt det där..

      Min sambo har efter vårt uttag (eller min explosion) i bilen börjat ta itu med saker. Som lägenhet åt sonen. Så han förstår och han försöker så han är ett stöd när jag fått upp ögonen på honom. :/

      • Det finns bra killar inom byggbranschen också men det är som överallt annars; det gäller att hitta De Riktiga Guldkornen.

        Skönt att höra att Sambon börjar inse fakta och visar att han faktiskt stöttar dig på alla de sätt. Inte bara med ljuva ord i sängkammaren utan även i handling mot andra människor. Det är ju sådant ett förhållande byggs på!

  2. Jo jag vet att det finns bra killar där, jag är ju sambo med en. Han har varit stöttande, han har bara så förbaskat svårt att ta kommandot. Han kan inte sätta ner foten för han är för snäll och så van vid att vara en dörrmatta. det har ju att göra med att hans föräldrar inte var så jädrans bra och att hans f.d. är en häxa .Men jag tror att han blev ordentligt omskakad i veckan då jag fick psykbryt, jag har ju uttryckt hur när väggen är för jag är helkonstig i huvudet. Så nu tog han tag i lägenhetsfrågan..mer om det i nästa inlägg 🙂

Kommentera

